AMIN UF skördar framgångar med sin marknadsföring

pressrelease

2023-02-22, 15:36

Amanda Andersson och Elin Eriksson från Fria Läroverk Karlstad ligger bakom UF-företaget AMIN UF som skördade stora framgångar på UF-mässan på Karlstad CCC. Elin vann kategorin årets säljare, företaget kom på en andraplats i kategorin årets affärsplan och vann kategorin årets digitala närvaro.

AMIN UF erbjuder stilrena halsband med doftfunktion till dig som vill kombinera stil med syfte. AMIN:s halsband ser ut som ett vanligt berlocksmycke. Öppnar vi däremot halsbandet möts vi av en inmonterad bädd av silkestyg. Textilen gör det möjligt för halsbandet att absorbera parfymen du som kund sprayar på. Silke är ett rent naturmaterial, vilket gör att tyget behåller dofter extra bra, så beskriver tjejerna sin produkt.

Många tankar och idéer fanns i tjejernas huvuden när UF-projektet startade men de landade ganska fort i att det var halsband som gällde.

– Vi satt och bollade massa idéer och vi ville hitta en lösning på ett problem eller hitta en produkt som saknas på marknaden. Vi visste att om vi lyckades hitta ett sådant hål att fylla skulle det gynna försäljningen. Tillslut kom vi fram till att halsbanden skulle bli vår grej. Problemet vi identifierade var att parfymen inte håller så länge, speciellt på tjejer och då hittade vi den här lösningen och så blev det så här, säger Amanda, marknadsförare i AMIN UF.

När UF-resan började visste dem inte vart den skulle sluta men dem hade en aning om produktens potential.

– När vi kom på ideén så kände vi att det var detta vi ville göra men vi visste såklart inte om det skulle bli en jätteflopp eller att det faktiskt kunde fungera. Vi visste ju inte riktigt om folk ville ha denna produkt eller inte. I kursen kring UF så ingår det att göra marknadsundersökningar så vi fick använda den som ett bevis för oss själva att produkten skulle kunna sälja och att det finns ett stort intresse för produkten.

Och det har gått långt över förväntan, vid uppstarten av företaget hade tjejerna som förhoppning att sälja cirka 40 halsband.

– Det har blivit lite mer kan man säga, Vi har sålt 110 halsband och så har vi cirka 30 beställningar vi ännu inte hunnit med att skicka ut än så det mycket mer än vad vi trodde att vi skulle lyckas med,säger Amanda.

Nyckeln till framgången är tjejerna rörande överens om, det är marknadsföringen. Instagram och TikTok är de plattformar där tjejerna lagt sitt största fokus. Detta har gett resultat för i slutet av November la tjejerna ut en video på TikTok som har fått drygt 24 tusen visningar.

– Det bara sa pang efter den videon. Det handlar dock mycket om tur och även lite kunskap om när man ska publicera saker och se till att man når rätt målgrupp. I slutet av november la vi ut en TikTok-video och då fick vi väldigt mycket uppmärksamhet och det är väl av den anledningen det gått så bra. För ett UF-företag är marknadsföring väldigt viktigt för det är så du får kunden till dig, konstaterar tjejerna.

Via den regionala UF-mässan har UF-företagen möjlighet att delta i UF-mästerskapen och kvalificera sig vidare till SM i Ung Företagsamhet som går av stapeln 23-24 maj 2023 på Stockholmsmässan i Älvsjö. I kategorin årets säljare stod Elin som vinnare något hon inte hade förväntat sig och nu väntar en resa till Älvsjö på schemat.

-Det känns jättekul, lite oväntat och inget jag siktade på. Jag hade inte ens anmält mig till att delta i någon kategori. Juryn var ute och lyssnade på mässan och det kändes väldigt kul att jag vann men verkligen inget jag siktade på. Framförallt kul att få höra att man kan och är duktig, säger Elin.

Vad som utmärkte Elin från övriga företagare vid den regionala mässan det har hon ingen aning om men att produkt spelar roll det slår hon fast.

– Oj, jag vet inte vad som utmärker mig. Men det kan ju vara att man till exempel har väldigt bra koll på sin produkt, då är det nog ganska lätt att sälja in den, vi vet hur den fungerar, hur den tillverkas och sen tycker vi att med hjälp av produkten löser ett problem som inte någon annan gjort.

Hur Elin ska förbereda sig det har hon inte hunnit fundera speciellt mycket över, men att resa till den stora UF- mässan ska bli väldigt kul.

– Jag kommer få hjälp och tips från UF-Värmlands sida under en rad olika kickofferna som kommer äga rum innan vi åker. Annars så har jag väl inte direkt tänkt förbereda mig på något speciellt sätt. Amanda ska åka med så det blir väldigt kul, så gör vi bara samma sak som vi gjorde på mässan i Karlstad egentligen. Vi gör det för att vi tycker det är väldigt roligt så får vi se hur långt det räcker helt enkelt.

Presskontakt

Relaterat material